6 years ago
ရိုဟင္ဂ်ာ ၇ ဦးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ပို႔
6 years ago
ဓာတ္ျပားအဆိုေတာ္ ေတးသံရွင္ ေဒၚမာမာေဝ အသက္(၉၃) ႏွစ္ ကြယ္လြန္
6 years ago
ဒုကၡသည္စခန္းမွ လုပ္အားေပးဆရာမတစ္ဦး ရခိုင္မွ ရန္ကုန္သို႔လာစဥ္ လဝကဥပေဒျဖင့္ အဖမ္းခံရၿပီး ေထာင္တစ္ႏွစ္က်
7 years ago
ဦးေဇာ္ေဌး (ခ) မွဴးေဇာ္အား ဌာနေျပာင္းေရႊ႕တာဝန္ေပး
7 years ago
NVC ကဒ္ လက္ခံရန္ ဖိအားေပးခံရမႈကုိ ျငင္းဆုိေသာ ကမန္တုိင္းရင္းသားမ်ား စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ခံေနရ
7 years ago
ASEAN ထိပ္သီးမ်ား ရိုဟင္ဂ်ာအေရး ေဆြးေႏြး
7 years ago
Drone မႈနဲ႕ဖမ္းခံရသူ သတင္းေထာက္ေတြ မိသားစုနဲ႕ေတြ႕ခြင့္မရေသး
7 years ago
ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သေဘာတူညီခ်က္ (၁၀)ခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုး
7 years ago
AA ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး အပါအ၀င္ ၉ ဦးကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈနဲ႔ အမႈဖြင့္စစ္ေဆး
7 years ago
ဘာသာေပါင္းစုံ ဆုေတာင္းပြဲ (ရုပ္သံ)

ေအာက္တုိဘာ ၂၁၊ ၂၀၁၆

M-Media
ma-thid

က်င္းပေသာ ၁၂ ႀကိမ္ေျမာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးရာေလ့လာမႈကြန္ဖရင့္ အစီအစဥ္တစ္ရပ္တြင္ ေဟာေျပာခဲ့သည့္ ေဒါက္တာ မသီတာအား ၂၀၁၆ ေအာက္တိုဘာလ၊ ေျမာက္ပိုင္းအီလီႏိြဳက္စ္တကၠသိုလ္ေက်ာင္း၀င္း၌ေတြ႕ရစဥ္

– ေဒါက္တာ မသီတာသည္ လူသိထင္ရွား အတိုက္အခံ စာေရးဆရာ၊ အယ္ဒီတာ၊ ထုတ္ေ၀သူ၊ သမားေတာ္၊ ႏိုင္ငံေရးက်ားကန္သူႏွင့္ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူတစ္ဦးအျဖစ္ ရပ္တည္လ်က္ရိွသည္။ သူမသည္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ စာေပမ်ား ျဖန္႔ခ်ိမႈျဖင့္ ေျခာက္ႏွစ္နီးပါး အက်ဥ္းစံခဲ့ရသူအျဖစ္ ထင္ရွားသည္။ အျခားအေရးယူထိန္းသိမ္းခံရမႈမ်ားအနက္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေက်ာင္းသားမ်ားဦးေဆာင္သည့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီအေရးအခင္း၏ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူအဖြဲ႕၀င္တစ္ဦးျဖစ္ျခင္းလည္း ပါ၀င္သည္။ အက်ဥ္းေထာင္၌ရိွစဥ္ အဆုတ္ေရာဂါႏွင့္အတူ က်န္းမာေရးဒုကၡမ်ားစြာ ခံစားခဲ့ရသည္။ PEN International ကဲ့သို႔ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံမွ ၀င္ေရာက္လာေသာ ႏိုင္ငံတကာဖိအားေၾကာင့္သာ အခ်ဳပ္အေႏွာင္မွ လြတ္ကင္းလာရသည္။ ယခုေသာ္ သူမသည္ ထိုအဖြဲ႕အစည္း၏ ဘုတ္အဖြဲ႕၀င္ ျဖစ္ေနေလၿပီ။

ေအာက္တိုဘာလ အေမရိကန္ခရီးစဥ္အတြင္း မသီတာသည္ လက္ရိွျမန္မာလူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းအေပၚ သူမ၏ စူးစမ္းသံုးသပ္မႈမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ အေၾကာက္တရားအတြင္း အျမစ္တြယ္ရာမွာ (ၿငိမ္းခ်မ္းတည္ၿငိမ္မႈကို ပ်က္ျပားေစႏိုင္သည့္) ေမွာက္မွားခက္ထန္းျခင္း တိုးျမင့္လာသည့္အေပၚ သူမ၏အျမင္ကို ဧရာ၀တီသတင္း႒ာနသို႔ မွ်ေ၀ေပးခဲ့သည္။ ၎ကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္သည့္နည္းလမ္းမွာ မ်ဳိးဆက္အလီလီအတြက္ ရုပ္ပိုင္း၊ နာမ္ပိုင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈပိုင္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ျခင္းစနစ္တစ္ရပ္ကို အစဥ္တစိုက္လႈံ႔ေဆာ္ရိုက္သြင္းေနၾကေသာ ႏိုင္ငံ့အဖ်က္သမားစစ္စစ္မ်ားအား ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ျခင္းသာျဖစ္သည္ဟု သူမက ဆိုသည္။

ေဒါက္တာမသီတာႏွင့္ အေမးအေျဖေ၀မွ်ခ်က္ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပလိုက္ရေပသည္။

(ေမး) လက္ရိွအခ်ိန္ ဆရာမ ကိုင္တြယ္ထားရတဲ့ က႑အသီးသီးအေပၚ သံုးသပ္ခ်က္တစ္ရပ္ ေပးေစခ်င္ပါတယ္။

(ေျဖ) ကၽြန္မဟာ PEN Myanmar ရဲ႕ ဥကၠ႒အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခံရၿပီး PEN International ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္ခံအဖြဲ႕၀င္တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ အဖြဲ႕ႏွစ္ရပ္စလံုးရဲ႕ ဘုတ္အဖြဲ႕၀င္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္မအဖို႔႔ ဒီေခါင္းစဥ္ႏွစ္ခုစလံုးကို ေရရွည္ကိုင္တြယ္ႏိုင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ လာမည့္ဒီဇင္ဘာလအတြင္း PEN Myanmar အတြက္ သံုးႏွစ္တစ္ႀကိမ္ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ပြဲ ျပဳလုပ္မွာျဖစ္လို႔အဲ့ဒီမွာ ကၽြန္မ ထပ္မံပါ၀င္မွာ မဟုတ္ဘဲ ကူညီသူအျဖစ္သာ ရိွပါမယ္။

ကၽြန္မက Info Digest journal ရဲ႕ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါက ႏွစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ထုတ္ စာနယ္ဇင္းမွတ္တမ္းဆိုင္ရာ ကန္႔သတ္စာစဥ္တစ္ေစာင္ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ကေတာ့ စိတ္ကူးယဥ္မႈမ်ား၊ ခံစားခ်က္မ်ားကို စိတ္မ၀င္စားၾကပါဘူး။ လူထုသိအပ္တဲ့ လူထုအခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ျခင္းမွာသာ စိတ္ပါ၀င္စားၾကပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ကၽြန္မဟာ မိသားစုဆိုင္ရာ အေထြေထြက်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္သူအျဖစ္လည္း လုပ္ကိုင္ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္တိုင္း ကၽြန္မရဲ႕လူနာမ်ားနဲ႔ ဆံုေတြ႕ခြင့္ရျခင္းကလည္း ကၽြန္မအဖို႔ အထူးအခြင့္အေရးတစ္ရပ္ျဖစ္ေစပါတယ္။ လန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္က (ရန္ကုန္)အခမဲ့နာေရးကူညီမႈအသင္းေဆးခန္းမွာ ေစတနာ့၀န္ထမ္းအျဖစ္ ကၽြန္မ စတင္ ေဆာင္ရြက္တယ္။ ခရီးအမ်ားအျပား ထြက္ရေလ့ရိွသည့္တိုင္ အဲ့ဒီေနရာကို တစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ အေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္မရဲ႕ပံုမွန္လူနာမ်ားလည္း ယေန႔ထိ ရိွေနဆဲပါ။ ကၽြန္မအတြက္ေတာ့ က်န္းမာေရးလုပ္ငန္းက ပကတိႏိုင္ငံေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအရာက လူတိုင္းႏွင့္ မကင္းႏိုင္ဘူးေလ။

(ေမး) တစ္ခ်ိန္တုန္းက ဆရာမရဲ႕ ပင္မႏိုင္ငံေရးအာသီသဟာ ႏိုင္ငံ့သားေကာင္းျဖစ္ေရးလို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်က္က ဆရာမဘ၀ထဲဆရာမအတြက္ အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္မႈ ဘယ္ေလာက္ရိွေနပါသလဲ ?

(ေျဖ) ကၽြန္မက ႏိုင္ငံ့သားေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္လိုဆဲပါပဲ။ သို႔ေစကာမူ ယခုခ်ိန္မွာ PEN International နဲ႔ ထဲထဲ၀င္၀င္ ပိုမိုလက္တြဲေဆာင္ရြက္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ထားပါတယ္။ ဒါက ကၽြန္မရဲ႕ ပုဂၢလေအာင္ျမင္ျဖစ္ထြန္းလိုမႈေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သမိုင္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ထဲ ဒီလို ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္မႈအဆင့္ထိ တက္လွမ္းႏိုင္သူ ျမန္မာ့ကေလာင္ရွင္ တစ္ဦးမွ် မရိွခဲ့ဖူးဘူးလို႔ ကၽြန္မ ထင္ျမင္ပါတယ္။ ကၽြန္မရဲ႕တိုင္းျပည္ကို ကိုယ္စားျပဳေသာ ႏိုင္ငံ့သားေကာင္းတစ္ဦးျဖစ္ဖို႔ ကၽြန္မ ႀကိဳးစားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ဟာ သီးျခားဖယ္ၾကဥ္ခံရျခင္း မရိွေၾကာင္း ျပသရာလည္း ေရာက္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ သာမန္ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးျဖစ္ေနလင့္ကစား တစ္စံုတစ္ရာကိုေတာ့ ျပဳလုပ္ႏိုင္စြမ္းပါတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္မ အမွန္တကယ္ လက္ဆင့္ကမ္းလိုတဲ့သတင္းစကားကေတာ့ ဒီအခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

(ေမး) ဆရာမဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို က်ားကန္ကူညီသူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ဖူးတယ္။ (၁၉၉၂ ခုႏွစ္မွာေရးၿပီး ၇ ႏွစ္ၾကာမွ ပံုႏိွပ္ထုတ္ေ၀ျဖစ္တဲ့) ဆရာမရဲ႕ ေနၾကာပန္း စာအုပ္မွာ လူထုရဲ႕ အထူးေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားရိွခံရတဲ့ သူမကို “ၾသဘာေပးခံရသည့္ အက်ဥ္းစံ” လို႔ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ အခု သူမရဲ႕ ေျခာက္လေက်ာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလအတြင္း သူမနဲ႔ NLD အစိုးရရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္အေပၚ ဆရာမဖက္က ဘယ္လို အကဲျဖတ္လိုပါသလဲ ?

(ေျဖ) ကၽြန္မဆီမွာ သူမနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး “အေၾကာက္တရားမက အမွန္တကယ္ လြတ္ေျမာက္ေနပါသလား” ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုသာ ရိွပါတယ္။ (လူထု)ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးရဲ႕ေနရာမွာ သူမဟာ အဲ့ဒီေလာက္ထိ အေၾကာက္တရား ရိွခ်င္မွ ရိွပါမယ္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံတစ္ဦးအေနနဲ႔ကေတာ့ ႏိုင္ငံသားတို႔အေပၚ မထိခိုက္မိေစဖို႔၊ အုပ္စုတိုင္းရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မပ်က္ျပားေစဖို႔ စတဲ့ အေၾကာက္တရား(စိုးရိမ္မႈ) အမ်ားအျပား ရိွႏိုင္ေကာင္းပါမယ္။ ဒီအေၾကာက္တရားအမ်ဳိးအစားကို သူမ ဘယ္လိုကိုင္တြယ္မလဲ ဆိုတာ ည္ ကၽြန္မ အထူးစိတ္၀င္စားေနပါတယ္။ ဒီကိစၥက ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ကေရးသားတဲ့ “အေၾကာက္တရားမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္း” စာအုပ္ထဲက ေဖာ္ျပခ်က္ အေၾကာက္တရားမ်ားနဲ႔ မတူညီဘဲ ကြဲျပားျခားနားမႈ ရိွေနပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ လက္ရိွအေၾကာက္တရားအေပၚ သူမအေနနဲ႔ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ရင္ဆိုင္မလဲဆိုတာ ကၽြန္မလည္း အထူးတလည္ သိခ်င္ေနမိပါတယ္။

(ေမး) သူမရဲ႕ အေၾကာက္တရားမ်ားေအာက္ သူမ နစ္၀င္သြားမယ္လို႔ ဆရာမ ထင္ျမင္ပါသလား ?

(ေျဖ) ေျပာရခက္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ လက္ရိွအေျခအေနမ်ားက အေၾကာက္တရားနဲ႔ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္မႈ ရိွမရိွ ဆိုတာ တပ္အပ္မဆိုႏိုင္ေသးလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

(ေမး) Northern Illinois University’s Burma Studies Conference က ဆရာမရဲ႕စကား၀ိုင္းမွာ အေၾကာက္တရားအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာ “အေၾကာက္တရားက လူထုကို ခက္ထန္ေမွာက္မွားမႈဆီ တြန္းပို႔ေနတယ္” လို႔ ဆရာမ ေျပာဆိုခဲ့တယ္။ လက္ရိွကာလ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီဖစ္စဥ္ထင္ရွားလာမႈအေပၚ ဆရာမရဲ႕အျမင္ ဘယ္လိုရိွပါသလဲ ?
(ေျဖ) အဲ့ဒါက နာမည္ႀကီးစာေရးဆရာတစ္ဦးရဲ႕ ၀တၳဳတိုတစ္ပုဒ္ပါ။ စာေပစကား၀ိုင္းတစ္ခုကေန သူ႔ဆီက ကၽြန္မ ျပန္ၾကားသိခဲ့ရတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္က တိုင္းျပည္ဟာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ေအာက္မွာ ရိွေနဆဲေပါ့။ ဒိဇာတ္လမ္းက အစိုးရရဲ႕ အရိႈက္ကို အထိနာေအာင္ ထိုးႏွက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ (ဇာတ္လမ္းမွာ) ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကုမၼဏီတစ္ခုက ေအာက္ေျခအဆင့္ စာေရး ေမာင္ခရဲ႕အေၾကာင္းျဖစ္တယ္။ မန္ေနဂ်ာျဖစ္သူ ေမာင္က ဆိုတာ အလြန္ဆိုးသြမ္းေမာက္မာလွသူျဖစ္တယ္။ ေမာင္ကရဲ႕မေကာင္းေၾကာင္းကို အျခား၀န္ထမ္းမ်ားစြာက ေနာက္ကြယ္မွာ ေျပာဆိုၾကေပမယ့္ ေမာင္ခ ကေတာ့ အဲ့ဒီလိုေျပာဆိုမႈမွ ကင္းစြာေနပါတယ္။ သာမန္အားျဖင့္ ေမာင္ခဟာ ေမာင္ကရဲ႕လုပ္ရပ္ဆိုးမ်ားကို လက္ခံေနသေယာင္ရိွတယ္။ အလုပ္ခ်ိန္ၿပီးသြားတဲ့အခါ ေမာင္ခဟာ ပန္းဆိုးတန္းတံတားဖက္လမ္းမေပၚက ေျခသည္းလက္သည္းလွီးျဖတ္သူမ်ားဆီ သြားတယ္။ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ထံုးတမ္းဓေလ့အရ တစ္ပါးသူရဲ႕ ေျခေထာက္ကို ကိုယ္တြယ္ခယသူဟာ အဆင့္အနိမ့္ဆံုးသူျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီလို(ေျခသည္းလွီးျဖတ္ခံယူေနတဲ့)အခ်ိန္မွာ ေမာင္ခက အထက္အရာရိွသူေ႒းတစ္ဦးသဖြယ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကိုင္တြယ္လွီးျဖတ္ျခင္း ၿပီးစီးတဲ့ေနာက္ သူဟာ ေျခသည္းလွီးျဖတ္သူကို က်သင့္ေငြေပးၿပီး “ႏႈတ္ဆက္ပါတယ္(bye bye) ေမာင္က” လို႔ ေျပာဆိုလိုက္ပါေတာ့တယ္။

တစ္စံုတစ္ဦးကို ေမာင္က လို႔ေခၚဆိုသမုတ္လို႔ မိမိေျခေထာက္ကို ကိုယ္တြယ္ခယေစၿပီး မိမိဖာသာ လက္စားေခ်လိုက္တဲ့သေဘာပါပဲ။ လူထုထံမွာ လက္စားေခ်တုန္႔ျပန္လိုစိတ္ ရိွေနၾကေပမယ့္ ဒီလိုလုပ္ျခင္းက ထိခိုက္နစ္နာမႈ ရိွလာမွာလည္း သိၾကတယ္။ ေမာင္ခဟာ မန္ေနဂ်ာေမာင္ခအေပၚ အေၾကာက္တရားေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းေကာင္းမြန္စြာဆက္ဆံသည့္တိုင္ သူ႔ဆီမ်ာ လက္စားေခ်လိုစိတ္ ကိန္းေအာင္းေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘာမွ် ျပန္လုပ္ႏိုင္စြမ္းမရိွ။ သူ႔အတြက္ အႏၱရာယ္ရိွလာမွာ သိေနလို႔ျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူဟာ မိမိအေပၚ လက္တုန္႔ျပန္မွာမဟုတ္တဲ့ လူတစ္ဦးကို ေမာင္က အျဖစ္ ယိုးမွတ္ၿပီး လက္စားေခ်တုန္႔ျပန္လိုက္တာပါ။ အဲ့ဒါကို ေမွာက္မွားခက္ထန္မႈ လို႔ ကၽြန္မ ဆိုရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

လူေတြက ဒီဇာတ္လမ္းကို ခရိုနီမ်ားနဲ႔အစိုးရအေပၚ ထိုးႏွက္ခ်က္တစ္ရပ္အျဖစ္ ႏွစ္သက္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္မအတြက္ တုန္လႈပ္စရာျဖစ္သြားခဲ့ရတယ္။ အေၾကာက္တရားက လူထုကို ေမွာက္မွားခက္ထန္ေစေၾကာင္း ကၽြႏ္ုပ္ ခံစားမိလို႔ျဖစ္တယ္။ သူတို႔ဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတတ္မႈႏွင့္ က်ဳိးေၾကာင္းသင့္ေလ်ာ္မႈကို မွန္ကန္စြာ အသံုးမျပဳတတ္ေတာ့ မိမိတို႔ရဲ႕ လက္စားေခ်တုန္႔ျပန္ပံုက ဘယ္လိုျဖစ္သြားပါသလဲ ? ဒါဟာ ကၽြန္မတို႔လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းထဲ အေၾကာက္တရာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကိုင္တြယ္စီမံပံုကို မီးေမာင္းထိုးျပေနပါတယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းအားျဖင့္ လူထုရဲ႕ စိတၱေဗဒအေနအထား တေစ့တေစာင္းကို ကၽြန္မ ပိုမို သိျမင္နားလည္ခဲ့ရပါတယ္။

(ေမး) မိမိတို႔ရဲ႕ လက္စားေခ်တုန္႔ျပန္မႈမ်ားကို (အဲ့ဒီလို လြဲမွားစြာ) ထုတ္ေဖာ္ေနသူမ်ားက ဘယ္သူေတြလဲ ?

(ေျဖ) ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးအၾကမ္းဖက္မႈကို အသံုးခ်ေနသူမ်ားလို႔ ကၽြန္မ ထင္ျမင္ပါတယ္။ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးဆီမွာ အေၾကာက္အတရားက နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း အျမစ္တြယ္ေနခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။ သူတုိ႔က လက္စားေခ်လိုစိတ္ ျပင္းထန္ေနၿပီး လက္တုန္႔ျပန္ႏိုင္စြမ္းမရိွတဲ့ တစ္စံုတစ္ဦးကို (အထက္ပါဇာတ္လမ္းအတိုင္း) ရွာေဖြေနတတ္ၾကပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ လူနည္းစု၀င္တို႔ကို (အစားထိုး လက္တုန္႔ျပန္ႏိုင္သူမ်ားအျဖစ္) ရွာေတြ႕သြားပါတယ္။ သုိ႔အတြက္ အေၾကာက္တရားက လူထုကို ေမွာက္မွားခက္ထန္သြားေစတယ္လို႔ ကၽြန္မ ဆိုရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

(ေမး) လူထုအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕အေၾကာက္တရားကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းသင့္တယ္လို႔ ဆရာမ ထင္ျမင္ပါသလဲ ?

(ေျဖ) လူေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ေနာက္ထပ္ျပႆနာမ်ားစြာ ရိွေသးတယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ မဟုတ္ပါဘူးလို႔ ကၽြန္မ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ျပႆနာေတြကေတာ့ အနည္းနဲ႔အမ်ားဆိုသလို အတိတ္ကာလအတိုင္းပါပဲ။ ယခုအခါ ပိုမိုသိျမင္နားလည္လာၾကတယ္၊ ပိုမိုဖြင့္ဟ၀န္ခံလာၾကတယ္။ ယခင္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ျပႆနာမ်ားရိွေၾကာင္း ၀န္မခံတတ္ၾကပါဘူး။ ဘာျပႆနာမွ် မရိွသလို ဟန္ေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။ ယခုအခါမွာ (ေျဖရွင္းရမယ့္) ျပႆနာမ်ားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္မတို႔ ၀န္ခံဖြင့္ဟရဲလာၿပီ။ ကၽြန္မတို႔အေနနဲ႔ (အဆိုပါဇာတ္လမ္းမွ) စာေရး ေမာင္ခ လိုမ်ဳိး ဘာေၾကာင့္ ဟန္ေဆာင္ခယဆက္ဆံေနဦးမွာလဲ။ စိတ္မပါဘဲ ဟန္ေဆာင္ခယေနမယ့္္အစား တကယ့္ဒုစရိုက္သမားအစစ္တို႔ကို တိုက္ရိုက္ရင္ဆိုင္လိုက္ပါ၊ သတၱိရိွရိွ ထိပ္တိုက္ေျပာဆိုလိုက္ပါ။

(ေမး) ဆရာမက ဘယ္သူေတြကို ဒီလို တိုက္ရိုက္ရင္ဆိုင္ေစလိုပါသလဲ ?

(ေျဖ) လူအမ်ားအျပားရိွပါတယ္။ လူထုအေပၚ တရား၀င္ေတာင္းပန္ခ်က္တစ္ရပ္ ျဖစ္လာေစေရးအတြက္ ကၽြန္မဟာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေဟာင္းမ်ားကို တုိက္တြန္းထားၿပီး ျဖစ္တယ္။ တကယ္လို႔ ကၽြန္မတို႔က ခြင့္လႊတ္ျခင္းတရား က်င့္သံုးဖို႔ အသင့္ရိွၾကလွ်င္ပင္ တာ၀န္ေက်မွာမဟုတ္ဘူး။ အျခားတစ္ဖက္မွာေတာ့ ဒုစရိုက္သားမ်ားက မေကာင္းမႈေတြကို ထပ္ဖန္တလဲလဲ ျပဳလုပ္ေနဦးမွာ ျဖစ္တယ္။ သူတို႔တစ္ေတြအေနနဲ႔ ေတာင္းပန္ျခင္းျဖင့္ မိမိတို႔ရဲ႕ အျပစ္ကေန လြတ္ေျမာက္ေစတာမ်ဳိး ကၽြန္မ ဆႏၵရိွပါတယ္။ ဒါက ကၽြန္မတို႔အတြက္သာ မဟုတ္ဘူး၊ သူတို႔အတြက္ပါ ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ေစမွာပါ။ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာသူေတြက မိမိတို႔ဟာ အရိုးခံပါ၊ မိမိတို႔မွာ အျပစ္ရိွမရိွ ဆိုတာေတာင္ မသိပါဘူးလို႔ ေျပာေကာင္းေျပာဆုိပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္မ အယံုအၾကည္မရိွပါဘူး။ သူတို႔အေနနဲ႔ ျပစ္မႈစက္ကြင္းက ထြက္ခြာလာျခင္းသာ သူတို႔အတြက္ ေကာင္းမြန္ေစမယ္လို႔ ကၽြန္မ ထင္ျမင္ပါတယ္။

(ေမး) ဒီလို တရား၀င္ေတာင္းပန္ခ်က္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ခံစားထိုက္သူေတြဟာ ဘယ္သူေတြလို႔ ဆရာမ ယူဆပါသလဲ ?

(ေျဖ) မ်ဳိးဆက္တိုင္းက လူထုတစ္ရပ္လံုးပါပဲ။ ကၽြန္မတို႔အားလံုးက ထိုက္တန္သူေတြပါ။ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာသူေတြဟာ ဖမ္းဆီးခံရတယ္၊ မိသားစု၀င္ေတြ ဆံုးရံႈးခဲ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ခ်ည္း မဟုတ္ပါဘူး။ သာမန္လူထုေတြလည္း နစ္နာမႈထဲ ပါ၀င္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ကာယကံေျမာက္ေစာ္ကားမႈကို မခံရရင္ေတာင္မွ အေျခခံအားျဖင့္ အၾကမ္းဖက္မႈသားေကာင္ေတြ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အေျခခံလူ႔အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ အၾကမ္းဖက္ေစာ္ကားမႈဒဏ္ကို လူထုတစ္ရပ္လံုး ခံစားခဲ့ရၿပီးပါၿပီ။

(ေမး) ဒီလို ေတာင္းပန္လိုက္ယံုနဲ႔ လံုေလာက္သြားၿပီလား ?

(ေျဖ) စင္စစ္မွာေတာ့ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္မႈက လူထုရဲ႕ႏွလံုးသားကို ထိခတ္ေစပါတယ္။ တင္းမာမႈနဲ႔ လက္စားေခ်လိုစိတ္ကိုလည္း ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီကိစၥကို တရား၀င္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းက အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္မႈဆိုတာ ပထမဆံုးေျခလွမ္း ျဖစ္ပါတယ္။

(ေမး) အခုဆိုရင္ ျမန္မာျပည္မွာ “အမ်ဳိးသားရင္ၾကားေစ့ေရး” ဆိုတဲ့စကား အလြန္လူေျပာမ်ားေနၾကတယ္။ ဒီအယူအဆအေပၚဆရာမအေနနဲ႔ ဘယ္လို သံုးသပ္ေ၀ဖန္ခ်င္ပါသလဲ ?

(ေျဖ) အမွား၀န္ခံမႈမျပဳဘဲ သို႔တည္းမဟုတ္ အမွားကိုအမွားအယြင္းလို႔ အသိအမွတ္မျပဳလက္မခံဘဲနဲ႔ေတာ့ အနာဂတ္အတြက္ အမ်ဳိးသားရင္ၾကားေစ့ေရးေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရရွည္ခိုင္မာေအာင္ ထိန္းသိမ္းသြားႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။

(ေမး) အစကနဦးမွာ ဆရာမက ဆင္းရဲမြဲေတမႈအေၾကာင္း ဆန္းစစ္သံုးသပ္မႈအျမင္ေတြကို ခ်ျပတဲ့ စာေရးသူအျဖစ္ ဒီေလာကထဲ ၀င္ေရာက္လာခဲ့တယ္ေနာ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုဆန္းစစ္သံုးသပ္မႈမ်ဳိးကို ခ်ျပဖို႔ အာသီသရိွေနပါသလဲ ?

(ေျဖ) ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဆင္းရဲမြဲေတမႈသာမက အသိပညာ၊ ဗဟုသုတပါ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ဒါဟာ တကယ့္ဆိုး၀ါးတဲ့ ျပႆနာ တစ္ရပ္ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္အတြက္ တြန္းအားေပးျခင္းက ကၽြန္မရဲ႕ ထိပ္တန္းအဆင့္လႈပ္ရွားမႈတစ္ခု ျဖစ္ေနတာေပါ့။ ခင္ဗ်ားဟာ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာသူ သို႔မဟုတ္ အာဏာရိွသူ ျဖစ္ေနပါေစ အသိပညာဗဟုသုတ လံုလံုေလာက္ေလာက္ မရိွထားဘူးဆိုရင္ ခင္ဗ်ားဟာ အစြမ္းအစကင္းမဲ့သူပါပဲ။ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး အသိပညာအားေကာင္းလာေအာင္ ျပဳလုပ္ၾကဖို႔ ကၽြန္မ အမွန္တကယ္ တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္။ အစြမ္းအစ၊ ေစတနာ၊ လူထုပါ၀င္ေရးအသိတရား မရိွဘဲနဲ႔ အေျပာင္းအလဲတစ္ရပ္ကို ကၽြန္မတို႔ ဘယ္လိုေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မွာလဲ ?

(ေမး) လိုအပ္ေနတဲ့ အသိပညာအမ်ဳိးအစား ဆိုတာ ?

(ေျဖ) စနစ္ဇယားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အသိပညာ၊ ကၽြန္မတို႔ ဘယ္ကို ဦးတည္ေရွ႕ရႈေနေၾကာင္း အသိပညာ၊ မိမိတို႔ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ဆိုင္ရာအသိပညာေတြေပါ့။ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေျပာင္းလဲဖို႔ ေပးဆပ္ႏိုင္စြမ္းရိွသူ အပါအ၀င္ျဖစ္တယ္လို႔ မခံစား မခံယူႏိုင္သေရြ႕ အစြမ္းအစမဲ့ေနဦးမွာပါပဲ။

(ေျဖ) တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးအပါဆံုးပုဂၢိဳလ္က ဘယ္သူလဲလို႔ ကၽြန္မရဲ႕စကား၀ိုင္းေတြမွာ ကၽြန္မ ေမးခြန္းထုတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ လူေတြက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ဦးထင္ေက်ာ္ပါလို႔ ဆိုၾကပါလိမ့္မယ္။ မွန္ထဲကို ၾကည့္လိုက္ပါ၊ အသင္သာလွ်င္ အေရးအပါဆံုးပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါမယ္၊ ကၽြန္မတို႔ တစ္ဦးခ်င္းစီမွာ ဒီအသိတရားကို အသိအမွတ္ျပဳသင့္တယ္။ တကယ္လို႔ မိမိကိုယ္ကို အေရးပါသူလို႔ ခံယူရင္ အသင္ဟာ တစ္စံုတစ္ရာေသာ အားထုတ္မႈ ျပဳလာပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ရင္ေတာ့ အသင္ဟာ မိမိအတြက္ တစ္ပါးသူ လုပ္ေပးမွာကို ထိုင္ေစာင့္ေနရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူတိုင္းကိုယ္စီက မိမိသည္ မိမိတိုင္းျပည္အတြက္ အေရးအပါဆံုးပုဂၢိဳလ္ျဖစ္တယ္လို႔ ခံယူခ်က္ထားရိွေစခ်င္ပါတယ္။

(ေမး) လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အျပည့္အ၀ မေဆြးေႏြးႏိုင္ဘူးလို႔ ဆရာမ ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းရပ္အေပၚ ဘယ္လို အျမင္သေဘာထားရိွပါသလဲ ?

(ေျဖ) လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို မဆိုလိုပါဘူး၊ အားလံုးကို ၿခံဳငံုပါ၀င္ေစတဲ့ အခြင့္အေရးကို ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ပါးသူတို႔ရဲ႕ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္ က်င့္သံုးႏိုင္ေရးကို ကၽြန္မတို႔ ခုခံကာကြယ္မႈ မေပးႏုိင္ေသးသေရြ႕၊ ခုခံကာကြယ္ေပးခြင့္ မရရိွေသးသေရြ႕ ကၽြန္မတို႔လည္း လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္ မရရိွႏိုင္ပါဘူး။ အဆင့္ေလးရပ္အေပၚ ကၽြန္မတို႔ ဆန္းစစ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးသက္ေရာက္မႈ၊ သင္းပင္းအုပ္စုေရးရာနဲ႔ တစ္သီးပုဂၢလဆိုင္ရာ အဆင့္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။

(ေမး) ဒီအေရးအရာအေပၚ အားလံုးၿခံဳငံုပါ၀င္ေစတဲ့နည္းလမ္းမ်ဳိးနဲ႔ ဆရာမက ဘာေၾကာင့္ ခ်ဥ္းကပ္ရပါသလဲ ?

(ေျဖ) မိမိရဲ႕ လြတ္လပ္စြာေဖာ္ထုတ္ခြင့္ က်င့္သံုးႏိုင္ပါတယ္လို႔ ခင္ဗ်ားယံုၾကည္ေနသည့္တိုင္ အေျခခံဥပေဒမွာေတာ့ ခင္ဗ်ားအဖို႔ အႏၱရာယ္အနံ႔ မကင္းဘူး။ တရားဥပေဒေၾကာင္းအရ ဒါဟာ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ရာ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ သင္းပင္းအုပ္စုအရ အသင္ဟာ မိမိဖာသာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းေၾကာင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အသြင္မေဆာင္ျပန္ဘူး။ တစ္သီးပုဂၢလဆိုင္ရာအရ ၾကည့္ျပန္ရင္လည္း လူနည္းစု၀င္တို႔ရဲ႕ ဘာသာစကားကို ထည့္သြင္းရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ကာလအပိုင္းအျခားနဲ႔ ထုတ္ေ၀တဲ့ စာေစာင္/မဂၢဇင္းေတြ အစံုအလင္ရိွေနပါၿပီ၊ ဆင္ဆာျဖတ္ေတာက္မႈ မရိွေတာ့ပါဘူးလို႔ ေျပာၾကမယ္ ဆိုပါစို႔၊ ျမန္မာဘာသာစကား မေျပာဆုိမသံုးႏႈန္းတဲ့ လူတစ္ေယာက္အတြက္ ဘယ္လုိအဓိပၸာယ္သက္ေရာက္သြားမလဲ၊ သူတို႔အတြက္ လြတ္လပ္စြာပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခြင့္ မရိွၾကပါဘူး။

(ေမး) လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ခြင့္ကို ကာကြယ္ျခင္းနဲ႔အတူ လူထုအၾကား မီဒီယာအသိပညာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လိုအပ္ေနတယ္လို႔ ဆရာမက ေဇာင္းေပးေျပာသြားခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထပ္မံ ရွင္းျပေပးႏိုင္မလား ?

(ေျဖ) ေျမာက္မ်ားစြာေသာလူေတြဟာ မီဒီယာက ပံုေဖာ္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ (နဲ႔) မူလသတင္းရင္းျမစ္အခ်က္အလက္ကို ကြဲျပားေအာင္ မခြဲျခားတတ္ၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘယ္သတင္းက ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတယ္၊ ဘယ္သတင္းက ပံုေဖာ္ခ်က္သတင္း သို႔မဟုတ္ ဘက္လိုက္သတင္းျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ ဆင္ဆာကိစၥအေပၚ မီဒီယာပိုင္ရွင္ရဲ႕ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈလည္း အေတာ္အတန္ ႀကီးမားပါတယ္။ ကို္ယ္တိုင္တည္းျဖတ္မႈျဖစ္ေစ၊ စုေပါင္းတည္းျဖတ္မႈျဖစ္ေစ မီဒီယာပိုင္ရွင္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ဘယ္မီဒီယာက ဘာကို ကိုယ္စားျပဳေနတယ္ဆိုတာ ျပည္သူလူထုက တကယ့္ကို မသိရွိၾကပါဘူး။

(ေမး) လက္စမသတ္ရေသးတဲ့အရာေတြထဲက ဘယ္အရာကို ၿပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခ်င္ေနပါသလဲ ?

(ေျဖ) ၀တၱဳတစ္အုပ္ကို လက္စသတ္ခ်င္ေနပါတယ္။ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ဒီဇိုင္းပိုင္းကေတာ့ စီမံၿပီးပါၿပီ။ သို႔ေပမယ့္ သုေတသနလုပ္ဖို႔နဲ႔ ေရးသားဖို႔က လံုေလာက္တဲ့အခ်ိန္ မရႏိုင္ေသးပါဘူး။ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕အေၾကာင္းပါ။ အဲ့ဒီဇာတ္အိမ္ရဲ႕ဇာတ္ေကာင္ကေတာ့ အဲ့ဒီၿမိဳ႕ ကိုယ္တိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

မသီတာ၏ မၾကာေသးမီက ထြက္ရိွခဲ့ေသာ စာအုပ္မွာ အင္းစိန္လမ္းမတစ္ေလွ်ာက္ ကၽြန္မ၏ေျခရာမ်ားဟု အမည္ရသည္။ လႈပ္ရွားတက္ၾကြသူႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဘ၀မွ အမွတ္တရအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးသားထားသည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က စမ္းေခ်ာင္း၊ အင္းစိန္၊ ဟားဗတ္ အမည္ျဖင့္ ျမန္မာဘာသာႏွင့္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆုိထုတ္ေ၀သည္။

(Ref : Ma Thida: ‘Fear Makes People Fierce’, By Sally Kantar ; The Irrawaddy Translation : Myintmo Maung Maung)

Comments are closed.